Brexit – a brit üzleti partnereket továbbra sem árt kifizetni

2020-01-01

*Brüsszel, Lugano, Róma

Ezek a városok nem egy nyári körutazás állomásai, hanem a cégek nemzetközi szerződéseihez kapcsolódó fontos egyezmények aláírásának helyszínei. Ezek döntik el például, hogy egy szerződésre a magyar Polgári Törvénykönyvet kell alkalmazni, vagy ha perelni szeretné egy cég a nemfizető brit ügyfelét, akkor azt Budapesten, vagy Londonban teheti meg.

Ez utóbbira vonatkoznak az úgynevezett joghatósági szabályok, amelyek azt akadályozzák meg, hogy egy magyar cég itthon beperelje az említett brit céget, míg utóbbi Angliában forduljon bírósághoz. „Az 1968-ban aláírt Brüsszeli Egyezmény főszabálya szerint mindig az alperes székhelye szerinti országban kell pert indítani.” – foglalta össze Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group jogi partnere.

Egyesült Királyság, Dánia, Norvégia

Az Egyesült Királyság része a Brüsszeli Egyezménynek (megj.: ma már az egyezmény helyébe egy EU rendelet lépett). Ezzel szemben például Dánia, EU tagsága ellenére sem része a megállapodásnak. Norvégia viszont Svájccal és Izlanddal együtt aláírta az úgynevezett Luganói Egyezményt, ami alapján az EU-s joghatósági szabályok vonatkoznak rájuk – hiába nem EU tagok.

„Az, hogy kilép az Egyesült Királyság az EU-ból, még nem jelenti szükségszerűen azt, hogy teljesen kiválik az egységes jogrendszerből. Látható, hogy az EU-n belül is kimaradhat valaki, sőt, az EU-n kívülről is alávetheti magát a joghatósági szabályoknak egy ország. Ehhez még csak egyezményt sem kell kötni az EU-val – elég, ha az EU-s szabályozással megegyező brit törvényeket fogadnak el, és ezzel a probléma megoldódik.” – tette hozzá a Niveus Consulting Group szakértője.

A bíróságot kiválasztottuk, jöhet a végrehajtás

Azért is fontos, hogy csak egy bíróság járhasson el az ügyben, mert így könnyebb megszervezni az ítélet végrehajtását is. Ha az egyes országok más-más bíróságot tartanának illetékesnek az ügyben, akkor a másik országban hozott ítéletet nem lennének hajlandóak végrehajtani. Az első lépés tehát a joghatósági kérdés megválaszolása lesz a Brexit után.

De a cégeket egy ponton túl nem érdekli, hogy milyen szabályok alapján választjuk ki az eljáró bíróságot. Sokkal fontosabb, hogy ha ítélet születik, akkor azt végre is lehessen hajtani. Ezt is a már említett Brüsszel rendelet, illetve a Luganói Egyezmény szabályozza. Ma, ha egy magyar bíróság ítéletet hoz, azt a brit végrehajtóknak pont ugyanúgy végre kell hajtani, mint egy ottani ítéletet. Ugyanez igaz fordítva. Tehát azért sem érdemes az elismert számlák kifizetését megtagadni, mert egy brit cég pont ugyanolyan feltételekkel fogja tudni végrehajtani azt egy magyar céggel szemben, mint egy hazai beszállító. Sőt, elképzelhető, hogy egy brit cég még magasabb végrehajtási költségeket követelne.

Fischer Ádám szerint kérdés, hogy milyen lehetőségek maradnak a végrehajtásra a Brexit után. Ha semmilyen megállapodás nem születik, akkor nagy eséllyel egy magyar cég egy magyar bírósági ítélet alapján nem fog tudni követelést érvényesíteni egy brit partnerrel szemben. Cserébe, ha egy londoni bíróság marasztalna el egy magyar céget, attól még nyugodtan aludhat az ügyvezetés. Sokkal valószínűbb azonban, hogy valamilyen köztes megoldás fog kialakulni az EU és az Egyesült Királyság között. Elképzelhető, hogy ha nem is közvetlenül, de valamilyen egyszerűsített úton-módon lehet majd az ítéleteket kölcsönösen végrehajtani.

A gazdasági kapcsolatok fenntartásához ez elengedhetetlen lenne, mert a bizalmat nagyban segíti az a tudat, hogy a követeléseket gyorsan végre lehet hajtani, akár egy brit céggel szemben is.

Share this page and start a discussion:

Any question?
Please do not hesitate to contact our expert colleague:

News

A Niveus Consulting Group véleménye a távközlési különadó hatásairól

A kormány extraprofit adókról szóló rendelete kiemelten érinti a távközlési szektort; az alacsony árbevételi küszöbhatár miatt az adó nagy terhet ró a kisebb cégekre is és jelentős vágást ejthet a nagyobbak nyereségén. Könnyen előfordulhat, hogy a szolgáltatók – élve az általános szerződési feltételekben meghatározott jogukkal – jelentősebb díjemelésre kényszerülnek - véli a Niveus Consulting Group.

Read more

A bevallási határidő kitolását sürgeti a Niveus Consulting Group

A kormány már tavaly áprilisban a 140/2020. (IV. 21.) rendeletében szabályozta a bevallások későbbi beadásának lehetőségét. A Niveus Consulting Group szerint ez az adminisztrációs enyhítés idén is ráférne a cégekre...

Read more

A Niveus Consulting Group közleménye a Robin Hood adó emeléséről

A MOL különadójának emelése miatt kevesebb figyelmet kapott, hogy a szerda este megjelent különadóról szóló kormányrendelet a Robin Hood adót is jelentős mértékben emelte. Kérdéses azonban, hogy jogszerű-e ilyen rövid határidővel év végén adót emelni.

Read more

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!